2011-08-26

Fiffig app för röstigenkänning

Det blev rätt på en gång
Jag tog just del av ett tips om appen Dragon Dictation för iPhone/iPad skapad av det brittiska företaget Nuance. Det är en app som låter en tala in det man vill få sagt och som sedan via taligenkänning skapar en text av det man just sagt. Jag har under åren textat många taligenkänninsprogram och alla har mer eller mindre varit rätt kassa. Därför blir jag förvånad över hur bra Dragon Dictation funkar. Talar man bara tydligt nog så blir det rätt så lätt. Detta innebär att det går fortare att komponera ett SMS eller kanske få sina tankar nedskrivna utan större problem. Jag kan tänka mig att en del väljer att göra detta när man kör bild vilket kanske inte är att rekommendera, fortfarande finns distraktionen där.

Efter inspelningen är det bara att sända texten antingen via SMS, Twitter eller Facebook. Enkelt och bra...skulle vilja säga...fiffigt.

Jag har inte funnit något liknande program för Android men skulle någon känna till en sådan får man gärna meddela det nedan.

Kategori: Nytta
OS: iPhone/iPad
Pris: Gratis

No comments: