2011-08-25

Dra nytta av din smartphone

Det är få som verkligen drar nytta av alla möjligheter som en smartphone kan erbjuda. Det går att göra så mycket mer och när man dessutom kan spara in pengar genom att använda en liten app...då blir det riktigt intressant. Låt mig förklara med en berättelse:

Jag var med min dotter på en leksaksaffär och hamnade framför hyllan med spel för Playstation 3. Dottern som gillar Harry Potter ser ett spel som hon gärna önskade sig men när vi tittade på priset såg vi att spelet ifråga kostade 699 kronor vilket var väl mycket tyckte jag. Jag sa till min dotter att jag ville undersöka om detta spel fanns någon annanstans till ett billigare pris varpå jag tog min smartphone och via appen Pricerunner skannade in EAN-koden. Några sekunder senare fick jag veta att samma spel fanns på en nätbutik för 299 kronor. Valet var enkelt...vi väntade med köpet och kunde beställa senare till ett helt annat pris.

Detta är till nytta för oss som inte vill betala överpriser, visserligen kan man lägga in en etisk aspekt som innebär att man ska stödja den lokala handlaren men i detta fall var det en stor multinationell leksakskoncern som jag anser borde kunna pressa priserna något mer.


Vilka appar finns det då att nyttja för detta ändamål. För iPhone finns det två lika goda alternativ, det är Prisjakt (Android och iPhone) och Pricerunner. Visserligen finns dessa två appar även för Android men i prisjakts fall så finns här ingen möjlighet till inskanning via EAN-koden vilket gör att denna app inte är god nog för att tas med här.

Poängen är att det ska vara enkelt och har man bara en 3G-uppkoppling så kan man göra detta var man än är. Sen är det upp till var och en att välja hur man vill göra därefter. När jag jämfört de båda företagens tjänster så kan jag inte se att någon app är bättre än den andre vad gäller att hitta lägsta pris. Ibland så blir det skillnader men inte farligt så att det stör.

Jag rekommenderar alla att skaffa en app för att kolla priser. Det fungerar klart inte på mjölk eller sådana artiklar, men däremot på kapitalvaror och då tycker jag att man ska använda appen för att kunna argumentera med säljarna för att få ned priset.

Det finns andra appar som gör liknande som t.ex. om man vill köpa en bok, t.ex. Bokus-appen för iPhone.

Om ni har fler förslag på appar som gör samma sak som de som nämnts ovan, skriv gärna förslag i kommentarsfältet nedan.

No comments: